Direktlänk till inlägg 27 oktober 2012

Barfota/sko?

Av T J - 27 oktober 2012 19:12








4,5 åring nordsvensk bruks. Varit barfota tills han var 3-3,5 år, då skodd fram. Drar av sig skorna väldigt lätt (oavsett hur hårt dem sitter nitade, och även om de är mindre utlägg bak etc. Drar av mkt hovvägg om skorna är nitade "hårt"). Tappar skorna extra lätt om han har sulor men även utan sulor.
Barfota igen sen 2 månader. Hade då trasig hovvägg, mkt lamellrandseparationer/lamellrandröta, "bucklig" sula..
Hade höga trakter och utflytna hovväggar, stora hål vid tårna (de har blivit lite mindre). Röta.


Han har nu blivit mkt bättre från lamellrandseparationena/lamellrandsrötan. Han har djupa sidostrålfåror och en del röta kvar.
Har gått i lerig hage (som de flesta andra den här hösten), och har vilat ca 1,5 månad ("unghästvila"). Är ömfotad, blev värre för ca 2 veckor sen och nu är han framförallt öm när han går på grus och där det är fruset (frös på för några dagar sedan).
Behandlar med äppelcidervinäger blandat med ringblomma, vitlök och honung, mot rötan.


Det lutar åt att han ska få skor nu. Ska han ha skor måste han ha boots dygnet runt (går på lösdrift). Snart är det vinter men han kommer troligtsvis inte kunna ha sulor. Funderar på om det skulle vara ett alternativ med flapsulor/flapskor?
Egentligen måste han nog bara ha skor fram, men frågan är om det inte vore bra att prova att sko runt om för då hinner bakfötterna kanske inte med att trampa av fram?
När han drog av sig skorna som mest så var det en gång i veckan..funkar inte så ;)




                   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T J - 24 oktober 2008 23:08

Hur svårt kan det vara att svara på mail och/eller sms *suck*...

Av T J - 24 oktober 2008 22:19

Ikväll var det "tjejkväll" i "byn".. Jag och en kompis träffades; åt god sallad på pizzerian i lugn och ro, gick tipspromenad på affären (socialt iaf ;)), tittade i affärer. Jag köpte liite tyg (ett underbart Spöket Laban-tyg som jag tänkte sy förklä...

Av T J - 24 oktober 2008 22:10

Satt i bilen igår på väg hem från stallet, och "våran" låt spelades på radion; Ted Gärdestad - För Kärlekens Skull. Vi dansade våran bröllops"vals" (foxtrot) till den på bröllopet. Varje gång jag hör den blir jag alldeles varm, tacksam och extra för...

Av T J - 22 oktober 2008 21:08

Full fart idag, jobbat 6.20-15, sen hem till barnen. Fixa middag, äta. Sen åkte jag till apoteket, köpte voltarentabletter som de på VC tyckte att jag skulle ta mot min axelvärk och ont i foten.Iaf, sen var det dags för ljusstöparkväll! Jätteskoj! Sn...

Av T J - 20 oktober 2008 23:00

Idag har varit en bra dag. Lite väl lite vila på dagen, men jag fick vila ikväll istället..   Frukost till mig och barnen. Dagislämning kl 9. Åkte till stallet och tömkörde hästen i ridhuset (=promenad dit, longera/tömköra 20 min, sen lös i ridhuset ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards